Susanne Stevens Praktijk voor Psychotherapie biedt individuele gespecialiseerde GGZ behandeltrajecten aan voor (jong) volwassenen vanaf 18 jaar.
Je kunt me mailen op susannestevenspsychotherapie@gmail.com met een verzoek tot contact. Ik plan vervolgens een belafspraak van 20 minuten in voor een telefonische screening, zodat we samen kunnen bekijken of ik je kan ondersteunen in je proces. Ik zal een inschatting maken of een intake passend is. Zo niet, dan denk ik met je mee over een voor jou betere vervolgstap elders. Ik werk een dag per week in mijn vrijgevestigde praktijk. Als je intensieve zorg nodig hebt, is mijn praktijk niet zo geschikt. Als er sprake is van ernstige verslaving, ernstige persoonlijkheidsproblematiek of suïcidaliteit, dan is behandeling binnen een GGZ-instelling met crisisdienst meer passend.
Als ik na de telefonische screening denk dat je hulpvraag passend is, volgt de intake fase. In het eerste gesprek maken we nader kennis met elkaar, kijken we wat er aan de hand is en wat je hiermee wilt. De intakefase bestaat uit een actief gezamenlijk onderzoek en zal een aantal gesprekken (3-4) in beslag nemen. Ik probeer zicht te krijgen op de aard van je problemen en klachten en staan we stil bij wat je wilt bereiken en wat je hierbij het beste kan helpen. In deze fase kan je zelf ook aanvoelen of je je voldoende goed en op je gemak voelt bij mij en of je met mij verder wilt werken. Voorafgaande aan de intake fase zal ik je vragen om een vragenlijst in te vullen.
Voorbeelden van klachten waar je bij mij voor terecht kunt zijn:
- somber en verdrietig voelen
- perfectionistisch zijn
- terugkerende problemen in het contacten met anderen
- terugkerende herinneringen aan nare gebeurtenissen
- niet meer voelen of te geremd zijn in je emoties
- weinig zelfvertrouwen hebben of te kritisch naar jezelf of anderen zijn
- veel voor anderen zorgt en jezelf vergeten
- je overspannen, vermoeid of uitgeput voelen
- je lichamelijke klachten hebt waar je lastig mee kunt omgaan
- overspoeld worden door verdriet, angst of boosheid
Behandeling
Na de intake en het invullen van de vragenlijst plannen we een behandelafstemgesprek. In dit gesprek bepalen we samen je behandeldoelen en stellen we een behandelplan op. We spreken af hoe vaak en op welke momenten we elkaar zullen ontmoeten. Ook maken we een inschatting van de duur van de behandeling en staan we stil bij hoe je me kunt bereiken. Ook vertel ik je hoe ik omga met praktische zaken zoals betaling, gemiste afspraken, vakantieperiodes en vertrouwelijkheid (beroepsgeheim).
De duur van de behandeling verschilt van persoon tot persoon. Sommigen zijn binnen een aantal maanden geholpen, bij anderen kost het meer tijd. Ook verschilt het effect van de behandeling per persoon. Tijdens de behandeling zullen we regelmatig stilstaan bij hoe het gaat. Tijdens deze evaluatie kijken we hoe het gaat met de behandeldoelen. Als je wilt kan er een familie of ander belangrijk persoon bij deze evaluatie aanwezig zijn.
Verwijsbrief
Voor de intake en behandeling is een verwijsbrief nodig voor de Specialistische GGZ. Je huisarts of verwijzer kan deze brief voor je maken. In deze verwijsbrief dienen de volgende punten te worden vermeld:
– Dat je verwezen wordt voor een behandeling in de specialistische ggz
– Je persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, adres, woonplaats).
– Je burger service nummer (BSN).
– Omschrijving van (het vermoeden van) een in de DSM 5 genoemde psychische stoornis.
– Naam en functie van de verwijzer.
– AGB-code verwijzer.
– De brief moet voorzien zijn van een handtekening en/of praktijkstempel.
Praktische zaken bij afwezigheid en wat te doen bij een crisissituatie
Openingstijden praktijk: donderdag van 900 tot 1730. Verzetten van afspraken kan via de mail of telefonisch. Tot 24 uur van te voren kan de afspraak kosteloos afgezegd worden. Bij ontregeling kan je (als je bij mij in zorg bent) via de mail of telefonisch contact met me opnemen. Wanneer ik langere tijd afwezig ben in verband met vakantie, heb ik vervanging en zal ik communiceren welke collega psychotherapeut het eerste aanspreekpunt is. In geval van acute nood buiten mijn werktijden bel met de huisarts, huisartsenpost, de luisterlijn of 0800 0113.
Wachttijden
Op dit moment heb ik geen ruimte voor nieuwe aanmeldingen. Ik verwacht begin januari 2026 wel (beperkt) ruimte te krijgen. Je kunt me mailen als je vragen hebt. (laatste update 16 november 2025).
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen” (de treeknormen).

